Tiskové informace - ČK motorsport
08.02.2019
Legendární československý závoďák pokořil Rallye Monte-Carlo
ŠKODA 130 RS zdárně dokončila nejslavnější automobilovou soutěž světa! Legendární Porsche Východu budilo na trati 22. ročníku Rallye Monte-Carlo Historique 2019 zaslouženou pozornost. Mnozí fanoušci ho dokonce označili jako nejhezčí auto početného startovního pole.
Posádka týmu ČK motorsport Karel Mach a Honza Bláha se musela při své již sedmé účasti na historickém Monte-Carlu popasovat s velmi náročnými zimními podmínkami, jaké v horách okolo francouzských měst Valence, Grenoble a nakonec i Monaka začátkem února panovaly. Zatímco účastníci zahajovacího podniku WRC viděli bílou cestu spíše sporadicky, o týden později museli pořadatelé kvůli sněhové kalamitě několik zkoušek pravidelnosti dokonce úplně zrušit.
Škoda 130 RS na startu v řeckých Aténách
„Podobné počasí jsme tady zažili pouze na některých místech v roce 2012, tenkrát se ale jely všechny testy. Čtyři letošní zrušené zkoušky o délce téměř 120 kilometrů odpovídají jedné etapě, neboli čtvrtině hodnocené části celé rallye. Bohužel jsme kvůli té divočině, která se nahoře odehrávala, přišli kromě jiného o věhlasný padesátikilometrový Burzet,“ zamrzelo Karla Macha.
Zbytek soutěže si však Jihočeši maximálně užili: „Někde lemovaly cestu až metr a půl vysoké sněhové bariéry, nechybělo ani typické střídání povrchu – během jediného testu jsme jeli po suchém asfaltu, čistém ledu i sněhu. To nikde jinde než tady nezažijete. Je skvělé, že i když se tahle rallye jede v běžném provozu a má jiná pravidla než klasické soutěže, máte možnost se legálně svézt v závodním autě stovky kilometrů po krásných cestách,“ dodal navigátor Honza Bláha.
Kopie závodního speciálu, se kterým v roce 1977 startovali v Monte-Carlu fabrikanti Milan Zapadlo s Jiřím Motalem, odstartovala do hvězdicové jízdy minulý týden ve středu z úpatí Akropole v Aténách. Po relativně krátkém úseku na řecké pevnině se tým ČK motorsport přesunul do přístavu Patra, aby následně strávil téměř 24 hodin na trajektu do italské Ancony. Během pozdního čtvrtečního večera ještě stihli Jihočeši dojet po dálnici do místa dalšího startu v Miláně, odkud v pátek znovu přes noc pokračovali do Francie. Na jihovýchodě země v Buis-les-Baronnies se během sobotního dopoledne setkalo všech 308 převzatých posádek a samotná soutěž s patnácti měřenými testy konečně mohla začít.
„Přestože jsme s eresou ujeli přes tři tisíce kilometrů, za celou dobu nás potkala jediná technická závada. Ještě v Aténách jsme krátce před startem zjistili, že je děravý plovák karburátoru, a tak jsme ho před rampou museli pájkou zaletovat. Pro jistotu jsme si nechali do Milána přivézt náhradní, nakonec ale tahle provizorní oprava vydržela celou soutěž. Jinak to Bába zvládla na jedničku!“ pochválil více než čtyřicetiletou stotřicítku Karel Mach.
Na letošní Rallye Monte-Carlo Historique panovalo opravdu zimní počasí
Prosadit se v silné konkurenci, která se při Rallye Monte-Carlo Historique pravidelně schází, je rok od roku těžší. Mnozí jezdí na místo s několikatýdenním předstihem trénovat, orientační body důležité k měření přesné vzdálenosti si značí reflexními páskami, prakticky všichni už navíc mají v autech moderní přístroje a navzdory náročným povětrnostním podmínkám, jaké na trati panují, dosahují v jednotlivých měřicích bodech až neuvěřitelně malých odchylek. Vždyť například zisk 100 trestných bodů, což znamená součet všech odchylek pouhých 10 sekund, na druhém testu stačilo Machovi s Bláhou až na 122. místo ...
„Možná se to může někomu zdát nepochopitelné, ale my sem opravdu nejezdíme kvůli výsledku. Záměrně si vždy zvolíme nejvyšší rychlostní průměr, přitom po těch letech moc dobře víme, že na dlouhých testech je časový rozdíl mezi naším průměrem a ostatními posádkami, které si vybraly ten nižší, třeba čtyři minuty. Uvidíme, jak s výsledky zamíchá zákaz těch nejmodernějších technologií, který pořadatelé ohlásili od příštího ročníku,“ vysvětluje spolujezdec české posádky.
„Dobří piloti tady samozřejmě mají navrch, protože držet ve vracečkách na sněhu průměr blížící se padesátikilometrové rychlosti je opravdu otázka jezdeckého umění. Než se auto v těchto technických úsecích rozjede, ztratíte vždy minimálně deset sekund. A když se navíc jede z kopce dolů, to mám potom chuť vrátit řidičák,“ směje se Karel Mach a jedním dechem dodává: „Noc dlouhých ohňů dopadla podle očekávání. Zatímco v Monaku ukazoval teploměr 15 stupňů, mezi slavnými průsmyky Col de Braus a Col de Turini vládla opravdová zima. Přímo na Turini nás pak čekal hluboký sníh. I když jsme tam dokázali předjet pět nebo šest aut, v cíli jsme byli 45 sekund za svým průměrem a vyfasovali neskutečných 15 tisíc trestných bodů. Pokud jde o dílčí umístění, nejvíce se nám povedla závěrečná zkouška Lantosque – Lucéram známá z mistrovství světa.“
V cíli na rampě v monackém přístavu
V tomto kontextu celý tým ČK motorsport smeká před druhou českou dvojicí Miloš Kašpar – Marie Janak. Ostřílená rokycanská posádka s bohatými zkušenostmi z mezinárodních setinových rallye tady startovala teprve podruhé, svůj Austin Mini 1275 GT z roku 1973 ale dovezla na cílovou rampu v monackém přístavu na výborném 19. místě absolutně. Gratulujeme!
Vítězi dvaadvacátého ročníku Rallye Monte-Carlo Historique se premiérově stali Francouzi Michel Badosa a Mogens Reidl s Renaultem 8 (1969). Reprezentanti jihočeského týmu ČK motorsport obsadili konečné 156. místo z 247 posádek klasifikovaných v oficiálních výsledcích.
Text: Pavel Kacerovský, ČK motorsport
Foto: Karel Mach, Petr Dufek
Tiskové informace - ČK motorsport
29.01.2019
Rallye na sněhu! Posádky Winter Trialu míří do Čech
Zimní dálková rallye veteránů The Winter Trial se opět vrací do České republiky. Posádky zavítají ve čtvrtek 31. ledna na zasněžené tratě šumavských a českokrumlovských rychlostních zkoušek.
Devatenáctého ročníku zimního dobrodružství se účastní celkem 69 posádek veteránských vozidel. Stroje vyrobené v 60. a 70. letech minulého století jsou rozděleny do kategorií Trial (30) a Challenge (39). V seznamu přihlášených figuruje pět různých národností – převažují Nizozemci, nechybí ale ani Britové, Irové, Švýcaři a Američané.
Ryze zimní podmínky panovaly na jihu Čech před mnoha lety
Soutěž připravovaná týmem pořadatelů z Nizozemska se koná na jihu a západě Čech díky jejich dlouholeté spolupráci se sportovní agenturou ČK motorsport a ÚAMK Automotoklubem Rallye Český Krumlov. „Na trase budeme mít více než čtyřicet pořadatelů. Kromě tajných časových kontrol během noční etapy vedoucí po tratích našich erzet zajišťujeme také organizaci tradičního měřeného testu ve Svatém Janu nad Malší,“ uvedl jménem spolupořádajícího ČK motorsportu Pavel Kacerovský.
Ačkoliv se ryze zimní soutěž koná jako rallye pravidelnosti a drtivá většina trasy vede po běžných silnicích bez dopravních omezení, zkouška ve Svatém Janu zůstane z bezpečnostních důvodů pro veřejný provoz od 16 hodin uzavřena. „První soutěžní vozidlo by mělo od obecního úřadu odstartovat v 17:02 a poté absolvovat úsek s ostrým levým odbočením z hlavní silnice a technickou pasáží u zemědělských stavení,“ dodal Pavel Kacerovský s tím, že průjezd českým územím je součástí šesté etapy se startem i cílem v Linci. Noční sedmá etapa je vypsána pouze pro prestižní kategorii Trial.
Winter Trial je vyhlášen složitou tratí s náročnou navigací
Posádky pojedou kolem Lipna na Šumavu se zastávkou na oběd v Kašperských Horách (12:40), při návratu zpátky k našim jižním sousedům se objeví například na náměstí v Prachaticích (14:55), Frymburku (18:15) nebo Kaplici (21:30). Po zdolání náročné trati napříč Německem, Rakouskem, Slovinskem a Českou republikou budou mít účastníci za sebou kolem 2 500 kilometrů.
Kompletní seznam přihlášených a více informací o Winter Trialu 2019 naleznete na internetových stránkách www.thewintertrial.nl.
Text a foto: Pavel Kacerovský, ČK motorsport
Foto: Jaroslav Červ
Tiskové informace - ČK motorsport
24.01.2019
ŠKODA 130 RS odstartuje do historické Rallye Monte-Carlo od řecké Akropole
ČK motorsport se připravuje na další velké dobrodružství. Po roční pauze se týmová ŠKODA 130 RS zúčastní s posádkou Karel Mach a Jan Bláha věhlasné Rallye Monte-Carlo Historique. Na trať vyrazí Jihočeši při své celkově již sedmé účasti tentokrát ze starověké řecké metropole.
V Aténách nejslavnější rallye světa poprvé odstartovala před dlouhými 92 lety, v roce 1936 se tady navíc odehrála premiéra značky Škoda v tomto závodě. Popular se Zdeňkem Pohlem a Jaroslavem Hausmanem přijel do Monaka na skvělém druhém místě ve třídě.
Škoda 130 RS na trati Rallye Monte-Carlo Historique
Důvodem loňské absence české dvojice v legendární rallye byl její debut na zimní veteránské soutěži The Winter Trial. „Pokud jde o náročnost a sportovní hodnotu, tady má Winter Trial, na kterém se ČK motorsport dlouhodobě podílí také organizačně, rozhodně navrch. My si ale chceme znovu vychutnat atmosféru, která je v Monte Carlu neopakovatelná,“ řekl před odjezdem do Řecka Karel Mach.
Celý tým zdolá v příštích dnech tisíce kilometrů. Po sobotním odjezdu z České republiky zamíří doprovodná posádka létajících Chodů Marcela Tučka a Petra Dufka přes Rakousko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko na jih Řecka. Po několika doprovodných aktivitách začne oficiální program soutěže úterními přejímkami a galavečerem v Helénském motoristickém muzeu.
Ve středu 30. ledna se v centru Atén na úpatí Akropole odehraje slavnostní start hvězdicové jízdy. Odtud posádky zamíří do přístavu Patras k nalodění na více než dvacetihodinový trajekt do Ancony, cestou přes Itálii se zastaví v Miláně na místě dalšího startu a dále budou pokračovat směr Francie. Tam je od soboty do středy čeká 15 měřených testů pravidelnosti na trase o celkové délce zhruba 1 530 kilometrů.
Škoda 130 RS na trati Rallye Monte-Carlo Historique
Karel Mach s Honzou Bláhou si v neuvěřitelné konkurenci 316 přihlášených posádek vysloužili od pořádajícího Automobile Clubu de Monaco hezké startovní číslo 105. Pojedou díky němu ve skupině účastníků s nejvyšší průměrnou rychlostí. Vzhledem k zimním podmínkách, které ve Francouzských Alpách panují, čeká Jihočechy opravdu náročné sportovní klání. „Jak ale každoročně opakujeme, na výsledku nám až tolik nezáleží. Jedeme se hlavně pěkně svézt a pořádně si to užít,“ doplnil navigátor Jan Bláha.
Průběžné zpravodajství, fotky, postřehy a různé střípky z trati 22. Rallye Monte-Carlo Historique 2019 budou průběžně plnit facebookovou stránku a oficiální web týmu ČK motorsport.
Text a foto: Pavel Kacerovský, ČK motorsport